Chalmers matters

30
Oct
2008

Prüfungen in Schweden

.. sind ganz toll organisiert, da kann das Mechanikinstitut einpacken.

Erstens bekommt man all das Papier geliefert auf dem man schreiben darf (immer nur auf der Vorderseite und immer nur maximal ein Beispiel pro Blatt), dieses wird mit Nummer (weil Anonym), Seitennummer und Beispielnummer beschriftet. Zweitens muss man den Studentenausweis vorzeigen, das wussten auch alle, aber dass man noch ne zweite ID mithabne musste wusste keiner mehr, das war neu. Deshalb haben die beiden Aufsichtspersonen (die nicht die Lehrenden waren, die man daher auch nichts fragen konnte) mit Polaroid-Kameras Fotos von all denen gemacht, die keine zweite mit hatten. Auch von mir. Sie hattens lustig mit dem Ding. Danach musste ich eine schriftliche Erklärung abgeben warum ich keine zweite ID mit hatte, an die wurde mein Foto gepinnt.

Und dann konnte man beginnen zu schreiben. Zwischendurch (also um 09:30 und um 11:30) hat einer der Lehrenden vorbeigeschaut, wer Fragen hatte konnte die stellen, wer keine hatte hoffte, auch keine mehr zu haben, weil man die nur zu den beiden Zeiten stellen konnte.

Fachlich war die Sache sehr ok, nicht zu leicht, nicht zu schwer, gutes Maß finde ich. Mal sehen wie die Note ist :)

Nachdem ich abegegeben hatte (so nach 2,5 Std) habe ich vor der Tür noch mit einem der Aufpasser geplaudert, der ein Professor für irgend ein anderes Fach ist, ein Mexikaner eigentlich, der seit 20 Jahren oder länger in Schweden lebt und immer mittags zu einem Griechen geht um Gulasch zu essen.. ja, ich hatte Spass!

ich hab ganz vergessen zu sagen, dass man erst am Prüfungstag weiß in welchem Raum man sie hat, hängt aus; damit keiner schummeln kann, hab ich mir sagen lassen.. ich fand das komisch und war deswegen ein wenig unentspannt, weil ich ja die Räume auch nicht wirklich kenne, nur die paar in denen ich schon war, aber dann irgendeinen suchen .. hat gut geklappt.

9
Oct
2008

done

das Schiff ist fertig! Alle Tanks beladen, ein Stability-Report ausgespuckt, Payload entfernt und Ballastwasser eingelassen, einen zweiten Stability-Report ausgespuckt und alles hübsch ausgedruckt.
Wenn sie leer ist und nur Ballast mitnimmt, verträgt sie ca 55° Neigung zur Seite, hat am Heck bisschen mehr als 6m Tiefgang (damit die Schraube ganz unter der Wasseroberfläche liegt) und am Bug ca 5m. Voll beladen mit allem Drum und Dran und Crew sinds 12m Tiefgang plus ein bissl was je nach Beladezustand. Stabilität fast genauso und absolut IMO-regelkonfom. Wie sich das gehört.

Mein lieber Kollege Mostafa hat dazu exakt nichts beigetragen, aber sich wenigstens mehrmals glaubwürdig dafür bedankt, dass ich das alles gemacht hab. Stört mich auch nicht, dass ich das alleine gemacht hab. Es hat ja Spass gemacht und ganz ehrlich echt nicht lange gedauert. Am Anfang hatte ich schon ein bisschen Angst vor dem "Projekt", wenn ichs alleine machen muss, weil ich nicht einschätzen konnte wie aufwändig das ist, aber dann.. peanuts, coole peanuts.

Jetzt noch die Prüfung und dann hab ich meine ersten 7,5 credits gemacht.

28
Sep
2008

Mein Schiff

.. wollt ihr es sehen? Ja? Gut. Hier ist es!

Hull_2

Es ist 215m lang, 32,2m breit und 18,5m hoch. Es hat ne Nase vorne und eine Ausbeulung hinten, da kommt die Welle für die Schraube raus. Dahinter liegt das Ruder, das hab ich aber nicht modelliert. Noch nicht.

Und hier noch ein paar Details: Das ist die Nase von oben gesehen. Die roten Linien sind Waterlines, sie sind die Schnittkurven des Rumpfes mit waagrechten Ebenen (in diesem Fall je 1m Abstand zwischen den Ebenen)

Bow

Die gelben und grünen Kreise sind die Punkte, über die die Fläche im Raum festgelegt ist. Wenn ich die verschiebe, ist das so, als ob ich eine Membran die an diesen Nadeln hängt mit den Nadeln verziehen würde.
Und hier der hübsche Hintern. Die hellblauen Linien sind Schnittkurven des Rumpfes mit vertikalen Ebenen parallel zur Symmetriebene, hier Abstand je 2m.

Stern

Und hier das ganze nochmal von hinten.
Die gelben Linien sind "Brotscheiben". Kann man sich glaub ich gut vorstellen.

Hull_param

9
Sep
2008

Ships or boats?

You name it, in any way they are a very special topic that I happen to dive into a little in the near future.
My first course here at Chalmers is 'Ship eometry and hydrostatics' - part of the Naval Architecture Masters Programme. As you have gathered form previous posts I love it, and not even the fact that we have to hand in assignments can keep me from it (remember how much I loved homework?).
There is actually only one big assignment to hand in. We (in teams of 2) design a ship hull according to a body plan that we are given and the hydrostatic specifications. The goal is to come within 2% of the given specifications, that means numerous interations. Ours is a tanker. Mid-size one, existing and well afloat at sea, so besicly we only find what is already here.

While I listened carefully to Ronny explaining the Lines Drawing I imagined me modelling rowing boats for the fun of it, or A's canoe, so be prepared for something in this direction one day or the other.
In the meantime I suggest you look at this very nice site and learn about the modern rowing boat, as well as about the older ones. Very unfortunately this site is only available in German yet, but we already thought about translating it, so mybe one day we will come up with some universally-understood language contributions.

Enjoy your journey,
e

4
Sep
2008

Lecture 2

It was sooo cool.
At first it was pretty bad. I got up early because my scedule said it starts at 0830, so I was there. Alone. I got slightly distressed, waited, walked over to the Information, they open at 0900. More waiting, then the nice Lady at the counter looked it up, they changed the scedule yesterday afternoon, lectures begin at 1030.
From then on it was all nice, I took a walk up to the IT Helpdesk to find out how to use the Computer Rooms, bought one hot chocolate to go at the cafe that all students seem to prefer and strolled on to the classroom.
After a short introduction with some nice pics of wreacked ships, loaded ships, grounded ships (my personal fave was one ship that transported 5 or 6 container cranes, the large ones that you can see in my post with the ferry trip, those red an blue ones. It looked as if it had to flip over the moment it catches the slightest breeze, but it didn't.) and so on he told us where to buy the script and took a 15 minute break so that we all can go get it - which we obediently did.
Then he explained what the Lines Drawing is, what it is used for and added some term-definitions. Tomorrow the calculating will begin, Moments of Inertia, center of gravity, can't wait!

Tonight I have been to some bars - they call it the crawl, it is not true, drinks are so expensive, they never get drunk until they can only crawl, on the other hand, they can't really take much, used to sissy-beer.. I had water. And fun watching them.
So goodnight.

1
Sep
2008

University day 1

So ladies and lads, there you go!

After figuring out where my lectures are held I checked out how to go there - yesterday, as you might have read. Today lectures started at 08:30, pretty early for such a long ride.. had to get up early, mostly because I planned almost one hour to go there and find the room.
I found the room, others did so too, about 25 people sitting around now.
The teacher enters the room, starts to talk - in SWEDISH! After the first couple of sentences I raised my hand, inquired about the teaching language and was told that this lecture is in swedish, contradictionary to what the internet says, which means that I am in trouble. Björn - the teacher - was really nice and offered to meet me on Friday to find a solution to this problem..
During the lecture I rcognised a hand full of words, he was just introducing what he will be talking about, nevertheless I did not understand anything aside from these few words. The good thing is that I had more than one hour to think of what to do next.

First I need to get this language course and learn Swedish soon and thoroughly. This lecture will be my constant reminder to kick my ass hard.
Second I will try to make it through the exam no matter what. Chickens don't fly!

On the way home I dropped by the student office at Chalmers, collected the voucher for the language course and a student calendar - now I am well equipped, don't you think??

After a good nap I enrolled for the September - course, bought my books and took a ride alongside the Göta Alv. I like the big ships, the drydock, the seagulls.

IMG_0810

Now I am sitting here, after some chatting and cooking, in my case less cooking, since preparing salad does not count as cooking. Very tasty salad I've had here.
Alltogether I think it was a good day, I had about 40km on the bike, nice weather and a lot of things arranged.
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Göteborg 08/09

Music to travel

Literaturtipp


Angelo Colagrossi, Angelina Maccarone
Ein Mann, ein Fjord

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